tirsdag den 2. juli 2013

Opad bakke på søen

Jeg var alene på søen idag for at forsøge mig med frivandssandarterne igen.

Jeg var på søen ved 8-tiden og kunne hurtigt konstatere, at rovfiskene stod i frivandet på 10 m. omkring springlaget. Jeg havde hevet et arsenal af jigs op fra kassen, som forhåbentligt skulle lure gösan.

Dagens menu!

Mange ekkoer viste interesse og steg enten med ekspresfart eller i mere adstadigt tempo op til jiggen og parkerede sig lige under og granskede kreationen. Herefter dykkede nogle resolut afvisende, mens andre blev hængende i helt optil 10 minutter - uden at hugge.

Opad formiddagen gentog scenariet med manglende hug sig opgivende mange gange og jeg forsøgte med mere eller mindre behersket jigføring for at trigge hugget. Hægten på forfanget blev åbnet og lukket utallige gange: Jeg forsøgte mig også med store splittails, mindre splittails, slugs, twisters og shads i mange farver, men lige lidt hjalp det.

Henad eftermiddagen var gode dyr rådne og der blev talt med store ord til bananerne på ekkoloddet, som stadig ignorerede og svømmede grinende væk.

Det er lige til at få firkantede øjne af en hel dag med ekkolodskiggeri!

Jeg havde en mindre Real Eel i brun/hvid på forfanget, da et mindre ekko tikkede ind, som jeg ligeså godt kunne prøve - jeg var ikke kræsen på det tidspunkt... Ekkoet svømmede raskt jiggen imøde som så mange gange før, men jeg slog bak med indspinningen og ålen flygtede længere op i vandsøjlen, men nåede ikke langt; hugget var hårdt og jeg krydsede alt for sandart - et øjeblik efter lå en 3-kilos gedde i overfladen og raspede i mit forfang. Det var ikke lige ønske-fisken den dag, men den afholdt mig fra en nulbon og gedden blev selvfølgelig taknemligt genudsat.

Jeg tussede i havn efter 9 timers fiskeri med førnævnte gedde, som eneste fisk i båden, og stadig med uforrettet sag med den pelgiske sandart...

Næste gang, næste gang skal det lykkes! :)

2 kommentarer:

  1. Hej Nils,

    Ja, der findes sgu ikke noget værre end når fiskene er der, men ikke vil lege.

    Var også selv ude i går og oplevede præcist det samme. Masser af fisk på skærmen og kun få hug.

    Nå, men vi tager dem næste gang! :)

    K&B

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonas,

      Ja, mentaliteten er bare at klø på, hvis det skal lykkes. :) Næste gang, næstegang...

      Knæk og bræk til dit team!

      Slet