torsdag den 11. juli 2013

Så lykkedes det !

Ny PR og sandartmålet for 2013 er nu indfriet

Efter teamets nylige weekend i Sverige, hvor det pelagiske fiskeri blev umuliggjort af en defekt motor, havde jeg en lidt flad fornemmelse i kroppen over, at det endnu engang ikke var lykkedes os at narre de pelagiske sandarter.

Et hurtigt tjek på DMI, hvor de forudsagde, at vinden ville falde hen under aftenen, afgjorde sagen. Jeg kunne lige nå et par timer på søen. Nils kunne desværre ikke være med denne aften.

Ved halvottetiden var jeg fremme ved søen og en halv times tid senere lå båden i det udvalgte område af søen og jeg var klar til at udfordre de drilske ekkoer, som på vores tidligere ture på samme sø, havde vist sig noget nær umulige at få til at tage jigs.

Jeg havde monteret en Delalande Lacon ZX 23 cm. jig i farven Translucent Ayu for enden af linen. Jiggen har jeg fundet i en jigbar i Sverige. Den er lavet i blødt gummi og meget livlig med den lange hale. Efter at have sejlet en del rundt uden at finde nogle fiskbare ekkoer, trak jeg ud mod midten af søen for at skifte side. Pludselig, mens jeg sejler lidt for hurtigt, dukker der et fint ekko op på skærmen, motoren bliver slået kraftig bak og jiggen slippes. Fisken står på 10 m. dybde over 25 m. vand, men på grund af det klare vand vælger jeg at stoppe jiggen på 8 m. Fisken reagerer straks ved at stige forsigtigt op og tjekke jiggen, hvorefter den går ned igen. Et par små vip med håndleddet får den til at stige igen og tage jiggen stenhårdt...

Jeg mærker allerede i modhugget, at fisken er stor, da den ikke rykker sig en milimeter og straks begynder at ruske med hovedet og lave de karakteristiske sandartryk. Efter udløb og seriøst tovtrækkeri kommer fisken stille og roligt op gennem vandsøjlen. Jeg turde ikke juble før fisken kom til syne under båden med jiggen solidt inhaleret.

Skønhed på 6,22 kg. og 83 cm.

Da fisken kom i nettet, kunne jeg ikke undertrykke et råb af glæde! Endelig havde jeg fanget den store sandart, som jeg har jagtet i så lang tid.

Fisken blev nænsomt afkroget og vejet til 6,22 kg. og målt til 83 cm., hvorefter jeg placerede den i den rummelige dam, mens jeg sejlede over til nærmeste båd for at få hjælp til et par billeder.

Bredside i aftensolen

Efter en hurtig fotosession (i modlys desværre) blev fisken genudsat. Der gik vel 30-40 sekunder, hvor fisken fik "kunstigt åndedræt" i overfladen, inden den i et kæmpe plaskende haleslag forsvandt mod bunden. Hvilken herlig følelse at se sandarten svømme nedad i god behold, efter at den fine fisk havde givet mig så stor en oplevelse!

Tak til den flinke fyr i den sorte ”folkebåd” for at tage billederne og overvære genudsætningen!

Dagens helt i grejboxen

Nu var aftenen ligesom reddet; jeg måtte straks ringe til Nils, som med det samme kunne høre, hvad der var sket, på min eksalterede stemmeføring, allerede inden jeg nåede at fortælle om det. Det var simpelthen umuligt at skjule glæden. Resten af aftenen sejlede jeg rundt med et stort smil og slap jiggen på et par enkelte ekkoer. De viste da også interesse, idet de steg op og tjekkede jiggen, uden at hugge, men det gjorde nu ikke så meget...

Ved titiden sejlede jeg i havn efter en mindeværdig aften på søen, hvor mit personlige mål for en sandart over 5 kg. i 2013 blev indfriet. Det eneste minus var, at teamet ikke var samlet, når det endelig lykkedes at fange en stor pelagisk sandart - men mon ikke det samlede team snart er tilbage på søen? :)

Jeg er helt sikkert på, at det pelagiske fiskeri kommer til at få en dominerende rolle i vores fremtidige sandartfiskeri!

3 kommentarer:

  1. Endnu engang kæmpe kæmpe stort tillykke med fisken. Godt gået :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Takker, det var fedt endelig at få gang i det pelagiske fiskeri. Vi forsøger at gentage sucessen i næste uge :)
      /Michael

      Slet