onsdag den 17. juli 2013

Endnu en pelagisk succesoplevelse

Efter Michaels 6,22 kg. tunge succes fra sidste uge var det samlede team mere end opsatte på at forsøge os i frivandet igen med en eftermiddags/aftentur.

Ved 17-tiden tussede vi ud af havnen med båden rigget total op til pelagisk fiskeri med to ekkolodder og er arsenal af store, monteringsparate splittails fra Westin og Lunker City, samt Delalande-jiggen, som var helten i grejboksen på sidste tur. Jeg sad i fiskeposition og Michael gav den gas ved motoren.

På vej til første fiskeplads kom vi over et ukendt område, hvor bunden tegnede, hvad der lignede hård bund med store sten. Vi måtte lige afgøre, om det virkelig var store sten, ved at bunddunke en jig. Min 8" Westin Twinteez i Slime ramte bunden og jeg strammede op - og mærkede straks modstand. Så måtte det jo være store sten - men den krogede sten tog et mindre udløb. Vi så lidt forvirrede på hinanden og kunne efter en kort fight se en mindre gedde i overfladen. First drop - first fish!

Pind-gäddan!

Vi sejlede videre, da det ikke var gedderne, som var målet idag. Vinden var en smule drisk til at begynde med, og de første par ekkoer skulle der et par runder omkring, før båden blev parkeret lige over fisken. Jeg skiftede min Slime-farve ud med den mere brunlige og naturlige Baitfish-farve.

Michael ramte nu et fint ekko på 11 m. første gang og min jig strøg nedad og blev bremset op på 9 meter. Fisken steg, som jeg har oplevet mange gange tidligere, adstadigt op til jiggen. For at øge opmærksomheden fik hjularmen lige et par omgange og jiggen et par vip. Det kunne ekko'et ikke stå for, strøg op og hamrede på!
Min nye Edge Vertical Jigging 3776 21-40 g. bøjede fabelagtigt og tunge hovedrusk indikerede sandart. Ufrivilligt kom en rigtig fin, lettere gydningsmærket han-sandart til overfladen og i nettet. Vi var begge ovenud lykkelige over fisken! Jeg var sikker på, at det var ny PR - men ville den krydse +5 kg.-mærket? Vægten landede med fisk+vejepose på 5,1 kg., hvilket gav 4,8 kg. sandart.

Lettere slidt han-sandart kunne ikke stå for Twinteez'en!

+5 kg.-målet ikke blev indfriet - men glæden over ny PR og den længe ventede store pelagiske sandart var stor. Så har man også en undskyldning for igen at fiske i frivandet efter gösan... :)

Sandarten var, efter lidt "kunstigt åndedrat" ved bådsiden, superfrisk ved genudsætning, som nedenstående billede viser!

Boat side rocket launch!

Resten af aftenen byttede vi roller mellem at fiske og sejle. Vi fandt spredte ekkoer, som viste mere eller mindre interesse uden dog at hugge, selvom vi prøvede alle vores pelagiske talenter af... Træerne vokser ikke ind i himlen!
Sidst på aften lige før og efter solnedgang var det umuligt at genfinde fundne ekkoer. Vores teori er, at fiskene var gået i natjagt-mode og svømmede for at opsøge fødestimerne. Vi riggede af og vendte skuden mod havn.

Flot indsejlingsvejr.

Jeg takker skipper Michael for god sejlads og netning af min nye sandart-PR!

5 kommentarer:

  1. Flot fisk Nils og tillykke med ny PR :)

    SvarSlet
  2. Jonas og Rasmus --> Jeg takker! :) Vi går efter 5+'eren på næste tur.

    SvarSlet
  3. Ni må pröve Savage-Gear Sandeel till det pelagiska vertikalfisket gubbar! HELT outstanding för mig i år!

    Mvh
    / Fishseekers.se

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har testet en del farver af Sandeel'en i 20 cm-udgaven til det pelagiske fiskeri uden held. Men det kommer nok!
      Store splittails har indtil videre virket bedst for mit team.

      Mvh. /Nils

      Slet