tirsdag den 30. oktober 2012

Vægtige sandarter på zombie-jigs

Michael og jeg havde besluttet, at vi ville bruge en halv søndag med lidt aborredropshot - men vejrudsigten foranledede os til at smide vertikalgrejet i bilen og køre afsted med vintertidsforvirring! :)

Søen stod spejlblank og dampende for os i dagens første lys - fantastisk syn. Vi havde begge en ordentlig omgang frosne agnfisk med, så vi kunne se om fireball med en zombie-skalle eller -løje kunne friste de efterårsfede sandarter.
På den første banken, jeg stoppede båden, fik jeg efter et par minutter et karatehug på min Vectra-skalle, og en 3,1 kg. sandart kom lidt efter i båden og blev fotograferet - så var vi igang!

Dagens første skyder fiskeriet igang på en dampende sø.
Michael og jeg cruisede rundt på banken og fik hver et par mindre sandarter. Michael rykkede videre til en stejl skrænt, og lidt efter ringede telefonen med efterretninger om mange fisk på pladsen og flere pæne over 2 kg. i båden. Jeg ankom til pladsen og kunne synkront med Michael lande den ene pæne sandart efter den anden på et hotspot på bare 50x50 m. Det var helt vildt - og vi var overraskede over, at næsten alle fisk lå på den rigtige side af de 2 kg. og stod så koncentreret!

Flere gange havde vi dobbelthug og Michael fik en rigtig pæn sandart på 3,2 kg., som gav tunge gös knäck i spöet.

Michael med fin sandart.
Jeg fik efterfølgende et tungt hug, som fyrede rundt ud til siderne midtvands - det plejer at signalere Esox. Efter en lang fight med en presset vertikalstang kom en fin gedde på 5,1 kg. til overfladen, hvilket er min største gedde til dato på vertikalgrejet. Fisken blev fotograferet og genudsæt - men det forhindrede ikke selv samme fisk at hugge bare 10 minutter senere og komme endnu en tur til overfladen - dog denne gang ikke med helt samme kampgejst. Den blev afkroget i vandet og vi så ikke mere til den - den dag. Fisken kunne genkendes ved et mærke på bugen. Vi skal ikke gøre fiskene klogere end de er...

Ikke den klogeste gedde - men flot var den!
Som det kan ses af billedet havde jeg smækket GoPro'en på knolden, da fiskeriet var hottest. Desværre fik jeg vinklet kameraet forkert, så jeg fik mest filmet himlen - men måske jeg kan få klippet lidt sammen til en hæderlig video på et tidspunkt.

Michael Howald og jeg havde ved sidste uges jig-konvent talt om mulighederne ved fireballfiskeriet. Jeg gav ham besked om det gode fiskeri fra søen, Howald (med lette tømmermænd) hoppede i min båd ved middagstid, fik en Vectra + Zombie-skalle på forfanget og fik sin fireball-debut en halv time senere.

Sandarterne trak til tider det længste 
strå...
Morgenens produktive skrænt var ved at være fisket i bund, så en banke med 10 m. på toppen og 14-15 m. omkring blev valgt på GPS og dybdekort. Man så ikke mange ekkoer på banken, men der gik ikke længe før Michael H. fik en mindre gedde og ud af ingenting fik jeg et rigtig hårdt hug! Fisken stod stille i modhugget og ruskede kraftigt med hovedet. Langsomt fik jeg den fightet op i vandsøjlen, men dens voldsomme hovedryst blev ved. En, for mig, rigtig stor sandart brød endelig overfladen og jeg fik den hurtigt håndlandet. Vægten sagde 4,1 kg. og det er min største sandart i år [endnu…]. Den stod snorlige, havde ingen skader og en ordentlig efterårsbug – fabelagtig fisk som svømmer derude endnu. Jeg var lykkelig!

Forfatteren med 4,1 kg. gös.
Områder holdt stadig på fisk i grov kaliber og vi missede mange rigtig gode hug, som efterlod brede vampyrtandmærker på skallerne – hvor store mon de var? Sandarterne må have jaget meget energisk på banken for man så sjældent fiskene på loddet og man blev meget overrasket over huggene. Michael A. og jeg fangede en håndfuld fisk på 2-2,5 kg., men var det Howalds tur til at sætte krogsættet i en endnu en storfisk. Efter lidt tovtrækkeri kom endnu en flot zander i båden og vejet til 3,7 kg. – godt gået!

Howald med seriøs fireball-sandart!
Vi var alle lykkelige og forundrede over det fantastiske fiskeri, som mest af alt mindede om juni-bonanza – bortset fra at vandet kun var 10 grader og sandarterne havde en bedre kondition.

Et par sidste pladser blev prøvet og de sidste skaller brugt inden vi tussede i havn. Det gav kun en gedde og et par missede hug – men det gjorde ingenting.

Status blev på 8 timers fiskeri for tre mand [Howald fik tre timers fiskeri]: Et gevaldigt minus i agnfiskebeholdningen, enormt meget action, gode oplevelser i godt selskab, en gedde på 5,1 kg. og hele fem sandart over 3 kg. samt top på 4,1 kg. Alt genudsat!

I øjeblikket er der meget hype omkring kæmpe gummijigs i alle regnbuens farver til store sandarter – men at genoplive en frossen agnfisk med et fireballhoved kan få de store efterårstræge sandarter på finnerne! De skaller og løjer, som vi anvendte, var i størrelsen 12-17 cm.

Vejen til stor gösta er belagt med zombie-jigs! :)

6 kommentarer:

  1. Super flotte fisk Nils! Det lyder som noget virkelig underholdende fiskeri i har gang i der! Vi har også haft rigtig fint fiskeri på Fireballs, specielt de dage hvor fiskene ellers er træge. En eller to glow perler på stingerne på fireball'en kan i øvrigt anbefales :-)

    SvarSlet
  2. Jeg takker endnu engang skipper Nils for nogle super aktion fyldte timer på søen :-).

    SvarSlet
  3. Mads -> Jeg vil prøve med lidt glowperler næste gang for at se, om det gør en forskel. Der var en anden båd på søen den dag, som kun havde almindelige jigs med, men vores skaller tog markant flere fisk i det kolde vand.

    Howald -> Jeg takker for hyggeligt selskab i båden - det må vi gøre igen! :)

    Morten -> Vi tager en tur i den kommende sæson, når vejret er lidt varmere - så hiver jeg en pose zombie-jigs med så vi måske kan få nogle af de store gösar!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu må vi se om der bliver tid på det tidapunkt ;-)

      Slet
  4. Hej Nils,

    Tillykke med de(n) flotte Halloweenfisk! Godt fisket!

    SvarSlet