torsdag den 18. oktober 2012

Guiding af vertikalnovicer

Dagens mål var at guide brøderne Christian og Morten Skands til deres første sandarter på vertical jigging.

Vejret var ikke det bedste med en del vind optil 8-9 m/s, men det holdt nogenlunde tørt. Vi stævnede ud ved middagstid med rimelige forventninger fra Michael og min tidligere gode tur efter sandfiskene.

De første pladser viste ingen aktivitet på loddet, så jeg tøffede båden mod de tidligere succesfulde pladser. Endelig kom der bananer på bunden ved en pynt-agtig banke på 9-10 m. og i første dyp fik jeg en mindre sandart på en af mine mutant Fin-S'er (Ice shad med chartreuse hale). Et par minutter efter fik Christian kroget sin første, hvilket viste sig at være en pæn sandfisk på 1,9 kg. - nu gik fiskeriet helt amok... Troede jeg...

Christian med sin første og dagens største sandart.
De efterfølgende timer fyrerede jeg rundt for at finde en koncentration af rovfisk. Fiskene stod meget spredt og de sædvanlige pladser holdt kun få ekko'er. Med vertikalfiskeriets ringe vanddækningsevne grundet den langsomme fiskehastighed gav det ikke det sædvanlige hektiske fiskeri på små områder. Båden var svær at styre optimalt i den stride vind og man kunne næsten kun fiske effektivt mod vinden. Fiskene huggede meget forsigtigt med løft og puf til jiggen, og mange krogninger resulterede i mistede fisk indenfor de første sekunder. Der røg også et par pænere (tror jeg) zanders på den konto. Man skulle lige nå at mærke fiskens vægt, inden de smuttede... ARGGHHH!?! Nok brok om forholdene og træge fisk! :)

Som dagen skred frem fik brøderne styr på metoden og modhug. Det lykkedes mig at finde områder, som holdt små koncentrationer på skrænter som faldt fra 5-9 m. De forsigtige fisk kom i båden og vi fik alle en god tur med både aborrer, gedder og sandarter på krogen - og i båden. Novicerne fik hver 7-8 sandart og et par gedder samt en halv snes aborrer, så vi fik hvad vi kom efter på de 7-8 timer, vi var på søen. Ikke dårligt, d'herrer Skands! Vi gør turen om i den kommende sæson, når vejret er lidt lunere!
De bedste jigs var Fin-S'er 5,75" og Savagear Sandeel i naturlige og brunlige farver som Arkansas Shiner. Dagens største sandart blev Christians på 1,9 kg.

Jeg har lidt svært ved at slippe sommerens bonanzafiskeri, men jeg må nok indse at fiskene er blevet lidt sløvere med de faldende vandtemperaturer og de hyppige trykfald i vejret. Det kan være, at kastenettet skal i aktion inden længe, så der kan komme lidt fireball-agnfisk i fryseren... :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar