fredag den 20. juli 2012

Svensk selvtillidsknæk

Efter sidste søndags bonanzafiskeri sammen med Nils var selvtilliden helt i top og det var på tide at prøve lidt svensk gösfiske. Ferien synger på sidste vers, men der blev lige plads til en tur i det sydsvenske hvor teamet har sin egen gösracer (Nydam 465) på trailer. Nils måtte blive hjemme og arbejde, så jeg var afsted på egen hånd.

Turen gik til Furen, en sø som jeg har et specielt forhold til, da det var her jeg blev introduceret til vertikalfiskeriet tilbage i 2008 og fangede mine første vertikale sandarter, det var på en tur med den svenske guide og fiskebogsforfatter Kjell Johansson.

Der er sket meget med mit vertikalfiskeri siden da, men jeg besøger stadig Furen et par gange om året og den plejer aldrig at svigte, de sidste par år har den dog mest givet mange af de mindre fisk og der er sædvanligvis langt mellem de helt store.

Afgang omkring 04.00 med kameraet på forsædet ved siden af, for det er ikke ualmindeligt at møde elgen så tidligt om morgenen, faktisk har jeg sammenlagt set hele 9 elge deroppe i år, så chancen er stor, men der var ingen elge denne morgen, måske var det et forvarsel om hvad dagen skulle bringe.                                                                                 
Team'ets svenske gösracer klar til afgang på Furen kl. 05.00
Kl. 05.00 er båden søsat, forholdene er noget nær perfekte og i tankerne har jeg allerede ondt i armen af at fighte sandarter, så motoren fik fuld gas ud på de velkendte pladser som aldrig svigter… Der var godt med fisk på ekkoloddet både på bunden og oppe i vandet, men de ænsede overhovedet ikke jiggen, flere pladser blev afprøvet og overalt så jeg fisk, når bare dybden var omkring 6-7 meter viste ekkoloddet fine bananer, især et sted med et stort fint plateau på 6,5 m var der enormt mange fisk koncentreret. 

Alle mulige og umulige jigs blev afprøvet samt både løje og skalle på Fireball, men lige lidt hjalp det, intet synes at kunne lokke de umulige sandarter. Omkring kl. 11 fik jeg 2 mindre fisk lige efter hinanden på en Fin-S i farven Pumpkin Perch, så nu troede jeg at jeg havde fundet melodien, men det blev aldrig til mere og kl. 14 havde jeg fået nok og sejlede ind.

Inde på land gjorde jeg status over jigbunken ved siden af mig og kunne se at jeg havde afprøvet 23 jigs i forskellig farve og form. Samlet resultat for 8 timers fiskeri blev kun 2 mindre sandart og et par hug, absolut ikke tilfredsstillende men nogle dage går det bare ikke som forventet.

Oven på den tur er selvtillidsbarometeret helt i bund. Teamet må hurtigst muligt ud på søerne igen så jeg kan få revanche.

23 jigs blev afprøvet, men kun den øverste Fin-S i  pumpkin 
perch kunne lokke et par mindre fisk op af Furen denne
dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar