fredag den 20. juni 2014

Opgradering af ekkolodselektronikken

Jeg har altid haft Lowrance-lodder til mit søfiskeri: Først en sort/hvid X-91, senere en X510c med farveskærm og senest en HDS-5 generation 1 med farveskærm og GPS, som jeg har haft de sidste fire år. Jeg har altid været tilfreds med mine Lowrance-lodder og derfor faldt valget på dem igen, da jeg skulle opgradere. Skærmen på min HDS-5 var begyndt at blive lidt for lille til de mange funktioner, som ekkolodsteknikken efterhånden kan, og GPS'en en smule for langsom til finpositioneringer i frivandet, så derfor valgte jeg at opgradere til større touch skærme med hurtigere intern 5 Hz GPS. 

Det samlede elektroniksæt til mit fremtidige fiskeri.

Mit nye sæt består af en Lowrance HDS 7 generation 2 Touch og en HDS 7m generation 2 Touch, som bliver sammenkoblet vha. et ethernetkabel, så de deler data. Af transducere er indkøbt en StructureScan HD 800/455 kHz transducer og en konventionel 200/83 kHz transducer.

En yderligere udvidelse er et Insight Genesis premium abonnement, hvor man gennem et webbaseret værktøj kan generere dybdekort udfra dybdelogninger gjort på lodderne. Det er også muligt at dele logninger (social mapping), så alle kan få glæde af hinandens logninger og gøre søerne mere komplette i deres dybdekort. Jeg vil under fremtidige ture logge og uploade, så jeg kan få præcise dybdekort til mit fiskeri, som er et utrolig vigtigt værktøj i jagten på de store rovfisk.


Sættet kommer primært til at blive brugt til pelagisk fiskeri efter sandart, men kommer til at følge mig under al mit fiskeri på søerne. Jeg glæder mig meget til at blive bekendt med lodderne og særligt StructureScan'en i frivandet. Jeg bilder mig selv ind, at jeg med tiden vil have en elektronisk fordel der vil give mig flere fisk i båden - men nu må vi se... :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar