torsdag den 24. april 2014

Påske-PR !

Som trofaste læsere af bloggen måske har bemærket, så har årets første måneder ikke budt på mange fisketure, men nu kom påsken med et par tiltrængte fridage fra arbejdet.

Jeg tilbragte påskedagene i Sverige og selv om helligdagene stod i familiens tegn, blev der dog tid til en enkelt fisketur efter gösan. Valget faldt på en sø, der har ry for til tider at være svær at finde fiskene på, men samtidigt indeholder den nogle velvoksne pelagiske eksemplarer: Sidste forår blev der i hvert fald fanget mindst 2 stk. over 10 kg.

Søen har meget dybe områder, men her om foråret foregår fiskeriet på de lavere partier, hvor fiskene samler sig inden gydningen. Jeg kom ikke helt så tidligt af sted som ønsket, men kl. 6.30 sejlede jeg ud på søen og kunne straks se, at jeg ikke var alene. På et forholdsvist begrænset område lå allerede 8 fuldt udrustede vertikalbåde og susede frem og tilbage i jagten på pelagiske sandarter. En time efter var vi 12 både, hvoraf mange var alubåde og den ene båd var mere professionelt udseende end den anden. På et tidspunkt krydser en meget mærkelig båd søen og sejler mod en af søens øer. Den var faktisk så speciel at jeg måtte afbryde fiskeriet og sejle hen for at tage et billede.

Fiskebåd og hjem i ét - måske det nye indenfor predatorbåde?

Jeg var udrustet med en kæmpe bunke af store pelagiske jigs inklusiv et næsten fuldt sortiment af Westins nye SlimTeez og TwinTeez venligst udlånt af Nils. Vejret var næsten for godt, helt vindstille og høj sol. Jeg starter straks med at finde et kæmpe ekko som totalt ignorerer jiggen. Jeg følger fisken et stykke tid og prøver forskellige jigs uden held. Dette mønster gentager sig med flere fisk og først da jeg monterer en TwinTeez i farven Old Gold får jeg en reaktion, idet fiskene går op og tjekker jiggen, men uden at hugge. Efter flere forgæves forsøg monterer jeg en gammel klassiker: Delalande Lacon ZX 23 cm. jig i farven Translucent Ayu, som tidligere har givet mig en 6,2 kg sandart i Danmark.

Kort tid efter finder jeg endnu et stort ekko. Fisken følger efter 1 meter under jiggen og efter lidt tid går den op, så ekkoet fra jig og fisk smelter sammen. Der går vel 10-15 sekunder hvorefter den hugger stenhårdt. Der er ingen tvivl om at det er en god fisk. Fighten foregår forholdsvist udramatisk med nogle kraftige udløb mod bunden. Da fisken ligger i nettet ser jeg at den har inhaleret jiggen fuldstændigt og er solidt kroget på både jigkrog og stingerkrog. Fisken vejes til 6,6 kg. Ny PR! :) Nu fortryder jeg, at jeg ikke har kameraet med og kun min Iphone til at tage billeder med.

6,6 kg. forårssandart.

Jeg holder fisken i vandet i nettet og tilkalder den nærmeste båd (en flot Alumacraft) for at få hjælp med et billede. Og der i båden, ud af alle svenske fiskere, sidder selveste sandartguruen Jörgen Larsson, som nok er en af Sveriges dygtigste vertikalfiskere og manden, som via hans spændende artikler i Fiskefeber og de medfølgende DVD-film, har inspireret Nils og mig til at begynde på vertikalfiskeri og det pelagiske vertikalfiskeri efter sandart.

Jörgen var ikke helt tilfreds med at skulle fotografere med en iPhone, men når det nu var det eneste jeg havde så tog han et par billeder, efter at jeg havde lovet ham at være bedre forberedt en anden gang! :) Efter en kort fotosession genudsættes fisken. som starks forsvinder ned mod bunden.
Jeg vil gerne takke Jörgen mange gange for at være behjælpelig med foto af fisken! 

En af de mange, lækre fiskemaskiner på søen den dag.

Nu var dagen reddet og der gik da også en halv times tid med at nyde øjeblikket og sms’e til Nils inden fiskeriet blev genoptaget. Fiskene var meget træge og bortset fra et misset hug fra et endnu et stort ekko, så skete der ikke mere inden kl. 15.30 hvor jeg sejlede i havn igen.

I skrivende stund planlægger det samlede team en tur til Sverige i den kommende weekend, for at prøve at gentage sucessen.

1 kommentar: