torsdag den 8. august 2013

Sommerferie-fiskeri med blandede resultater

Ferien lakker mod enden og det er tid til at se tilbage på et par uger i Sverige, som gav mulighed for 5 ture på søen med noget blandede resultater.

Dag 1.
Bådmotoren havde været til reparation og skulle selvfølgelig straks afprøves. Det blev til en eftermiddag/aften tur på en større sø, som efter sigende skulle være svær at fiske på, men indeholde grov gös. Dagens eneste lyspunkt var, at motoren spandt som en mis. Fiskeriet var helt dødt. Det skyldtes nok til dels, at der nogle steder i søen var vandtemperaturer helt op til 26 grader i overfladevandet. 

37 m. til bunden og 26,1 grader i overfladen.

Dagen havde nok egnet sig mere til vandsport og det var lige præcis hvad svenskerne bedrev - jo tættere på båden, jo bedre, syntes de at tænke... Se nedenstående billeder!


Ferrari ?


Lige inden de svinger rundt helt tæt bag om båden.

Fiskemæssigt endte turen i et nul, selvom jeg i jagten på pelagiske fisk fik dækket en stor del af søens dybere område. De få ekkoer jeg fandt, kvitterede med at stige op og kigge på jiggen, hvorefter de forsvandt ned igen.

Dag 2.
Denne gang på en endnu større sø. Jeg startede morgenen med at sidde og vente een time i bilen (på rampen) mens det styrtregnede udenfor. Da regnen endelig havde lagt sig lidt, kom båden i vandet og jagten på pelagiske ekkoer begyndte. Efter en times tid uden held kom styrtregnen tilbage og jeg fandt læ under en bro, som går ud til en stor ø i søen. Der lå jeg lunt i ly, indtil regnen stilnede af igen.
Nu skulle det være! Kursen blev sat rundt om øen og ud mod midtsøen, men så snart jeg kom fri af øen var det som at være på Vesterhavet: vind og bølger gjorde det mildest talt uforsvarligt at sejle i min lille båd og at fiske var totalt udelukket, så endnu en gang endte jeg i læ på lavt vand, hvor jeg fangede en lille håndfuld små sandarter på bunden. Ikke lige det jeg havde håbet på...

Dag 3.
Denne dag var dedikeret til en tur med min kones onkel. For at optimere mulighederne for succes havde jeg valgt en mindre sø, som jeg efterhånden kender ret godt. Den har en stor bestand af mindre fisk, men der kan være ret langt mellem de større eksemplarer. Høj sol og vindstille er ikke altid det bedste fiskevejr og det var da også op af bakke at få fiskene til at hugge. Vi fandt nogle områder i søen med utroligt mange ekkoer på bunden, men de var svære at lokke til hug, efter at have prøvet ca. 20 forskellige jigs, endte vi med en Fox Legend i farven Stickleback, som gav 8 sandart op til halvmeteren og een gedde på knap 4 kg.

Dag 4 & 5.
Tilbage på den lille sø igen. De mange ekkoer på bunden var væk, så jeg var tvunget til at søge efter pelagiske fisk, hvilket viste sig at være en god ide! Efter lidt startvanskeligheder med bådkontrollen begyndte det at køre bedre og fiskene ville også lege med denne dag. Desværre mistede jeg mange fisk i hugøjeblikket, da jeg benyttede en alt for blød stang til bundfiskeriet, som simpelthen ikke kunne kroge fiskene. Dagens resultat blev en håndfuld fisk op til 2,2 kg og endnu flere mistede.


En af de mange fisk omkring 2 kg

Næste dag var jeg tilbage på den samme sø. Denne gang bevæbnet med en stang, som var bedre egnet til at kroge de pelagiske sandarter. Dagen starter også fint: de første 3 gange jiggen sendes ned mod et ekko kommer der fisk med op i nettet, sådan! Endelig fungerer mit pelagiske fiskeri i praksis. Derefter kommer der en stille periode fulgt af endnu en hugperiode. Dagen ender med 7 sandart med 3,3 kg. og 3 kg. som de største.

Dagens største på 3,3 kg har totalt inhaleret 
Twin Teez'en

Forskellen mellem bundfiskeri og pelagisk fiskeri er tydelig, idet dag 3 (bundfiskeri) kun gav fisk op til halvmeteren og dag 4 & 5 (pelagisk fiskeri) kun gav fisk over halvmeteren. Alle pelagiske fisk blev i øvrigt fanget på 8" TwinTeez i farven Old Gold. Andre farver og jigmodeller resulterede i øjeblikkelig refusion af de sommerkræsne gös.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar