tirsdag den 20. august 2013

Aborrer og Gedder:


Egentlig holder teamet en lille pause fra søfiskeriet, for ikke at køre træt i det træge fiskeri vi har oplevet her på det sidste med vandtemperaturer op omkring de 25 grader.

Pause eller ej, en lille smuttur efter aborrer sammen med sønnike kan man jo altid finde plads til. Derfor smuttede vi af sted i lørdags for at se om aborrerne var i hugget. Da vi ankom til søen var jeg godt nok lige ved at køre hjem igen, vandet var fuldstændigt grønt, men nu var vi jo af sted og ude på søen blev sigtbarheden en smule bedre. 

Selv små fisk kan vække glæde.

Hvide jigs var hotte denne dag.
Efter at have ledt lidt rundt omkring, fandt vi en smule fisk, men de var ikke specielt hug-villige, på en lille times tid fik vi ca. 10 aborrer, med den største omkring 500 gram, så gad sønnike ikke mere og turen endte her. Fiskene blev taget på drop shot og små hvide worms.


Vel hjemme igen havde jeg stadig lidt fiskefeber i kroppen, vejrudsigten blev nærstuderet og mandagen lovede svag vind, så der blev hurtigt planlagt en aftentur efter de pelagiske sandarter. Efter en hektisk arbejdsdag var det fantastisk at sejle ud over en næsten vindstille sø og lede efter pelagiske ekkoer på loddet. Der var en del fisk, men som vi tidligere har oplevet var de enten sky for båden eller nøjes med at gå op og inspicere jiggen uden at hugge.

Sidst på aftenen kom der så en kort hugperiode, efter at have sænket jiggen på et dobbelt ekko steg den ene fisk og huggede nedefra, med en sådan fart at linen blev slap og jeg missede modhugget, fisken hugger igen mens jeg har spolen frikoblet og endnu en gang glipper modhugget, fisken sidder dog på 5-7 sekunder inden krogen slipper og jeg bander og svovler ud over søen. 


Dagens største på 5,8 kg
  
Farvel og tak
 
På den igen og næste gang jeg rammer et ekko smælder den på med det samme, denne gang er jeg parat med modhugget og mærker straks at det er en fin fisk, nogle gode lange udløb indikerer at det er en gedde og den overgiver sig ikke uden kamp, men til sidst ender den i nettet. En flot gedde på 5,8 kg, jiggen er totalt inhaleret og må fjernes bagud gennem gællelåget. Som tidligere når jeg er alene ude, blev fisken bare fotograferet i nettet, og efter lidt nænsom ”genoplivning” svømmede den fint ned mod bunden igen.
Jiggen derimod var totalt smadret og efter at have monteret en ny af samme slags gik det løs igen, nyt ekko og ny gedde i nettet, denne gang 4,2 kg. Efter denne fisk var mørket ved at sænke sig og jeg sejlede ind igen.

Den gyldne time
Fiskeriet denne aften fulgte præcis det samme mønster som vi har set før på denne sø, ingen hug på jiggen før den ”gyldne time” inden solnedgang. Alle fisk blev taget på Westin Twin Teez i farven Old Gold.
Pausen er formentlig slut, for jeg sidder allerede igen og nærstuderer kalenderen og vejrudsigten.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar