fredag den 21. december 2012

Filmanmeldelse: Dørgefiskeri efter sandart

• Fiske-Feber (Sverige): Dørgefiskeri efter sandart (med Jörgen Larsson)
  • Længde: 38 minutter.
  • Sprog: Svensk
  • Undertekster: Dansk eller svensk.

Filmen er en guide til at komme i gang med sandartdørgefiskeri med woblere og giver en god præsentation både af den tekniske side af fiskeriet og viser, at man virkelig kan fange nogle store, flotte sandarter med dørgefiskeri.

Filmen indledes med Jörgens motivation for dørgefiskeriet efter pelagiske sandart og han fortæller, hvorfor sandarten, som rovfisk, fascinerer ham.

De forskellige wobler-typer, forfang, fiskehastighed, fiskedybde og rigs forklares. Han viser blandt andet klassiske sandart-woblere som Bomber 15(A)/16(A) og Nils Master Invincible (fedt navn!) i 15 cm.

Man følger Jörgen på en hel fiskedag på søen med woblere efter båden. Fiskeriet begyndes og Jörgen indleder med at fiske med paravaner og woblerne midtvands. Han anbefaler at fiske omkring de dybeste områder i søen eller i nærheden af disse. Hugperioderne i filmen er meget markante. Han anbefaler at man forsøger at ændre fiskedybden konstant for at tune sig ind på sandartens favoritdybde, som sagtens kan ændre sig flere gange i løbet af en fiskedag.

Jörgen ændrer fiskdybden og woblertypen flere gang og fanger mange store sandart optil 6 kg. ved at fin-tune sit fiskeri, og beviser derved sine råds effektivitet. Efter en død periode med fiskeri i mellemvandet, sadler Jörgen om og fisker i stedet nær bunden og fanger igen fisk. Senere kan han se på ekkkoloddet, at sandarterne igen stiger op i vandet igen og sadler igen om – og igen begynder det at give fisk i båden.

Et resume for dagens resultat og de vigtigste pointer omkring dørgefiskeriet afslutter en meget informativ og spændende film.

Opsummering:

Filmen er sædvanlig god Larsson-stil og giver et godt indblik i dørgefiskeriet. Han giver én en idé om, hvordan man kan begynde sit fiskeri og hvilke fejl som man skal prøve at undgå for at få mest ud af tiden på vandet. Filmen virker professionel og kameraføring samt grafik er udmærkede. Jeg er ikke selv så interesseret i dørgefiskeri, fordi man ikke selv oplever hugget. Men filmen er stadig spændende, og giver en god introduktion hvis man selv vil i gang og prøve kræfter med dørgefiskeriet. Filmen er en følge-DVD til en tidligere udgave Fiske-Feber, men kan købes over den svenske Fiske-Febers webshob her.

Jeg rater den til 4/5.