tirsdag den 11. februar 2014

Stinger tip

Det er de færreste rovfiskere, som ikke anvender stinger-kroge i deres jigs. Stingeren kroger tit de forsigtige fisk, som undgår jigkrogen. Anvender man et skrue-jighoved uden jigkrog, er stingeren/stingerne alene om at kroge fisken.

Juni-sandart kroget af stringeren.

De fleste anvender trekroge som stingere og monterer disse i jigkroppen ved at bore en af krogspidserne ind jigkroppen, så stingeren bliver fikseret på det ønskede sted. Dette resulterer i to eksponerede krogspidser til at kroge fisken med.

Jeg oplever tit, at min stingerkrog under fiskeri enten for nemt bliver frigjort fra jiggen eller sidder skævt, når jeg monterer den med én krogspids i gummiet. Det er et irritationsmoment og jeg tror, at det mindsker mine chancer for at kroge fisken. 
Jeg kunne løse problemet ved at presse krogspidsen dybt ind i jigkroppen, men det ville også kræve tilsvarende kræft i modhugget til at rive den ud igen i modhugget, hvilket jeg ikke er interesseret i. Jeg er interesseret i at overføre mest mulig kræft fra mit modhug til at drive krogspidsen ind i rovfiskens kæft.

Det seneste år er shad spikes blevet in blandt geddefiskere. En shad spike er en nål med et åbent øje i den ene ende og med et antal modhager ned langs nålens skaft. Ideen er at man klemmer shad spike'ens øje sammen i stingerkrogens øje. Shad spike'en presses så ind i jigkroppen og modhagerne holder stingeren på plads. Stingeren er fikseret i shad spike'ens øje og har herved alle tre krogspidser eksponeret.

Shad stinger spikes fra SPRO. Den øverste spike er en forkortet 
til pelagisk vertikalfiskeri. Bemærk modhagerne på spike'ene.

Jeg har forsøgt at anvende shad spikes til at løse mit problem med løsrevne og skæve stingerkroge. Spike'en har jeg forkortet ned til kun at have en modhage istedet for fire. Grunden til dette er, at jeg primært vil anvende shadspike'en til det pelagiske vertikalfiskeri, hvor der ikke er risiko for snags til at rive krogen løs. Men en uforkortet shad spike kan sagtens anvendes, hvis der er større risiko for snags.
Istedet for at klemme øjet på shad spike'en sammen om krogøjet på stingeren har jeg klemt den om krogstammen. Dette sikrer en mere robust og symmetrisk montering af stingeren på oversiden af jiggen.

En forkortet shad spike monteret på krogstammen af en stinger.

Det monterede resultat ses både for en skruehoved-stinger og for en kroghoved-stinger på de følgende billeder.

Owner ST-36BC stinger monteret med forkortet shad spike på
TwinTeez fra Westin.
Zoom-in på monteret stinger med forkortet shad 
spike.



Uden at have testet det i praksis, synes jeg umiddelbart at resultatet af monteringen er god. Alle tre krogspidser for stingeren er eksponerede og stingeren sidder stabilt lige og fast - uden at sidde for godt fast.
Et kritikpunkt af monteringen er, at de tre krogspidser er eksponeret lavere end de to krogspidser eksponeret ved at presse én modhage ind i jiggen.

Om denne montering giver flere eller bedre krogninger end andre ved jeg ikke. Jeg forsøger udelukkende at løse problemer, som jeg selv har oplevet i mit fiskeri - og som andre måske kan have gavn af. 

Det bliver spændende at teste monteringen i praksis, når foråret kommer og vinden begynder at arte sig til det pelagiske fiskeri efter storgösan. :)

1 kommentar:

  1. Min familie er nu en helt ny, så stop dine bekymringer og tag din medicin og sæt familien fri for den dødelige sygdom, der ikke holder nogen respekt for familiens harmoni. Gør dit helbred bedre ved at bruge cannabisolie i din hverdag. kontakt læge Patrick på :( drpatrickoscar@yandex.com ) for alle former for kræftbehandling

    SvarSlet