søndag den 5. maj 2013

Retro-agn slår til på familietur

Årets premieretur efter gedder var en traditionsrig familietur. 

Jeg, min far og bror var i båden og stævnede først på eftermiddagen ud fra havnen i det strålende solskin. Der var virkelig dømt godtvejrsfiskeri!

Jeg havde medbragt alverdens nymodens geddegodter, som stod til fri afbenyttelse. I min brors og min barndom blev geddepremieren også fejret - men der er sket meget udvikling siden vi stod og kastede vores Reflex-spinnere og Hi-Lo woblere fra bredden i de lokale søer. Min bror var derfor en smule skeptisk overfor de nyere jigs samt swim- og jerkbaits i kasserne, så jeg gravede en omkring 15 år gammel kending frem: Den grønne pelikan spinner - det systematiske navn er mig ukendt.

Den grønne pelikan (fiskehejre?) spinner efter turens strabadser!

Båden gled stille ind i en velkendt bugt med masser af strukturer til geddeskjul. Allerede i første kast slog den grønne pelikan til og en mindre hangedde væltede utilfreds rundt i overfladen. 
Sigtbarheden var skuffende på under 1 m., så flash og skrappe farver gav godt i det grumsede vand. Gedderne huggede tit spektakulært ved bådsiden ved at fyre op til overfladen fra skjulet i det grumsede vand og nappe ens agn.
De nymodens agn havde svært ved at følge med retro-spinneren, men 4-Plays, Deviators og Buster Jerks stod også for en pæn del af premieregedderne. 

Pindgedde bites the dust!

Den grønne pelikan stod også for dagens overraskelse, da en grov aborre over kiloet ikke kunne holde sig tilbage og tog flere udløb ind under båden inden den kom indenbords - rigtig fed oplevelse, især at se den svømme tilbage i sit rette element.

Aborre og chokoladekiks - traditionel kombi!

Familiemedlemmerne havde alle fint med action eftermiddagen igennem og alle fik givet et anseeligt antal gedder tandpine, som selvfølgelig alle blev genudsat.

Pindgedde på Buster'en!

Retroagn er ikke at kimse af, så det kan være at alle os specimenfiskere skal støve vores kobberfarvede Atomblink af og komme med på retrobølgen - gedderne er ihvertfald med på idéen!

Vi gentager premieretraditionen til næste år, hvor den grønne pelikan uden tvivl sidder for enden af min brors forfang igen! :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar