søndag den 30. december 2012

Årets sidste sandarter

Endelig fik teamet koordineret tid og vejr til en tur på søen. Vi havde efterhånden mere end almindelig trang til at holde en vertikalstang i hænderne igen.
Planen var at fiske fra solopgang til solnedgang, hvilket jo er rimeligt overkommeligt på denne årstid og som altid var optimismen helt i top da vi ankom til søen kl. 7.15

Solopgang over den kolde sø.

Temperaturen sagde -2 grader og som man lige kan ane på ovenstående billede, så var der en smule is langs kanterne på søen. Lidt kulde og is skulle dog ikke stoppe os, vi stævnede ud fulde af fiskefeber (og morgenbrød fra tanken). I dag havde vi valgt at satse udelukkende på fiskeri med Vectra Vertikal og død agnfisk. Nils havde rippet fryseren og agnfiskeposen indeholdt både skaller, løjer og små brasen, så der var nok at vælge imellem.

Nils med en af de falske
sandarter
Det skulle dog vise sig at blive en del sværere end forventet, de sædvanlige hot spots leverede kun yderst forsigtige hug som vi ikke kunne kroge og når det endelig lykkedes var det nu pludselig gedder og aborrer i stedet for de ønskede sandarter.

Efter at havde prøvet stort set alle de sædvanlige pladser, nogle op til flere gange, uden at finde nævneværdige koncentrationer af fisk, manglede vi stadig den sandart som skulle redde dagen og en stemning af frustration og opgivelse bredte sig i båden. I desperation rykkede skipper Nils ud over dybere vand og en kedelig blød bund uden nogen form for struktur. Det skulle vise sig at være en god ide.

Nils med dagens første sandart.
Kl. 13.00 skete det endelig, bang! ud af ingenting fik Nils et kanonhug og dagens første sandart var en realitet, 2 kg. rent sagde vægten, det var virkelig noget der kunne løfte stemningen i båden. 2 minutter efter var det min tur og en fin sandart på 2,3 kg kom op for at hilse på fotografen inden den svømmede retur igen.

Dagens største på 3,2 kg.

Nu havde vi endelig fundet melodien, og på 1,5 time fik vi 9 sandart med 5 over 2 kg. og den største på 3,2 kg. Turen var reddet og endnu en gang måtte vi sande, at man skal skifte taktik, når intet af det gammelkendte virker. Efter at have prøvet et par nye steder på vejen ind var vi på land igen kl. 15 og havde god tid til at pakke sammen inden det blev mørkt.

Turen bliver årets sidste og markerer enden på en god sæson med mange fine sandarter, dog uden den helt store, som vi vil forsøge at efterstræbe i det nye år.