lørdag den 8. marts 2014

Gedder i tågen

Michael og jeg har forsøgt os med de pelagiske gedder. Om det var det ekstremt kolde vand eller tågen over søen, som var årsagen til vores nultur, ved vi ikke. Vi fandt kun et par ekkoer i frivandet og et bummet hug var, hvad det kunne blive til på 5 timers fiskeri... Træls!
Derfor følte jeg, at jeg havde revanche mod den kamuflagefarvede røver til gode og en taktikændring var nødvendig:

Den fejlslagne pelagiske gedde-tur: Ingen bananer på loddet! :(

På en ny sø skulle spinne- og fluefiskeriet på lavere vand testes. Vandet var varmere i denne sø, men tågen kunne vi ikke slippe af med. Jeg havde min fluefiskende kammerat Sune med i båden og jeg ville forsøge mig med forskellige lette geddegodter.
Vi brugte rigtig lang tid på at finde fiskene og de første timer var det svært at holde humøret højt, da kold tåge og haglbyger bed sig ind til benet, mens huggene udeblev. Endelig langs en sivkant blev min Westin Swim taget af en trumletyk gedde, som kæmpede bravt for at undslippe fotografering. Gedden kom i båden og vejet til godkendte 3,5 kg. - det varmede!

Gedde med en ordentlig bodegamuskel!

Nu gik det pludselig stærkt: Vi drev stille og roligt på omkring 2 m. vand udenfor sivkanten og nu stod gedderne i kø for at parkere Swim'en i gabet med hovedet først, når jeg lavede et spinstop.

Head first ind i Dødens Gab! Næsten alle fisk huggede sådan.

Sune prøvede forskellige liner og fluer for at spore sig ind på gedderne, men fandt til sidst en vindende kombination af synkeline og muddler/zonker-flue i rød/gule farver, som flere gedder faldt for. Vi glemte begge kulden for en stund!

Flue-gedde inden genudsætning.

Dagens største gedde på 4,5 kg. åd en Swim i geddefarve og gav min 3776 Dropshot en fin kurve i klingen.

4,5 kg. kannibal inden genudsætning.

Vi endte samlet med 12 gedder, hvoraf de fleste var over 2 kg. og gav fine fights på det lette grej. De blev taget på et meget omgrænset område, omkring 100 m. x 100 m., hvor de måske havde placeret sig for hurtigt at kunne rykke ind i sivkanten for at gyde, når temperaturen kommer tilstrækkeligt højt op.

Det var dejligt i godt selskab igen at være på søen og få årets første gedder i båden! :)

Lir til det lette geddefiskeri!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar